Actie!


Nu deze week VDM en Flieroord met – op het eerste gezicht – identieke aanbiedingen kwamen en ook Poortinga zich heeft uitgesproken, vind ik het wel welletjes en ga ik van een wachtstand over in de selectiemodus. Maar even een korte terugblik:

Er bleek zich na wat af- en ook weer aangehaakte partijen een 1-3-3 situatie af te tekenen, waarbij:

  • 1: is het (betaalde) ontwerp van Anton Remmers, dat echter initieel op 500.000,- EUR uitkomt. Ik wil dit nu wel kappen, maar we gaan maandag met de bouwer nog om tafel zitten.
  • 3: is het (betaalde) ontwerp van Robert Morsink voor in eerste instantie Flieroord, maar ook Poortinga had dit ontwerp omarmd. Onafhankelijk van Robert heeft Wyb van VDM een identieke vorm bedacht; alleen is het huis een halve meter smaller en 1 meter langer.
  • 3: is het (eveneens betaalde) ontwerp van Martijn Jansen voor OK Huis. Omdat dit ontwerp prachtig is, heb ik het ook de recentelijk aangehaakte Kalcobouw en Weboma voorgesteld. Allebei partijen hebben initieel dit ontwerp op 500.000,- EUR begroot, wat natuurlijk niet door de beugel kan. Weboma gaat nog met mij overleggen, hoe we het ontwerp goedkoper kunnen maken, en Kalcobouw is nog aan het broeden.

Nu liggen er dus 3 aanbiedingen voor het Robert ontwerp en de aanbieding van OK Huis op tafel, terwijl 3 andere partijen nog (veel) te hoog zitten en dus geen serieuze aanbieding hebben gedaan. Maar ja: het is wel appels met ander fruit vergelijken. Dus heb ik dan maar de moeilijke taak op me genomen om het vergelijkbaar te maken. Uiteindelijk ben ik op de volgende drie-deling uitgekomen:

  • product: wat wordt aangeboden. Hierbij heb ik de verscheidene aspecten van het huis uit elkaar gehaald en voor de verscheidene aanbiedingen op een rij gezet. Hierdoor kan ik niet alleen vergelijken, wat wel aangeboden wordt, maar wordt ook meteen zichtbaar, wat niet aangeboden wordt. En dit is natuurlijk nog belangrijker! VDM viel hier positief en negatief op door enerzijds als enige een douche WTW (warmte terugwin) unit aan te bieden, maar ook de kelder achterwege te laten.
  • Stelposten: de overzicht van posten, waarop we meerwerk kunnen verwachten als de daadwerkelijke prijzen hoger blijken uit te vallen. Hierbij viel Poortinga negatief op door met bijzonder lage stelposten te werken.
  • Kostenoverzicht: de lijst van posten, die al dan niet optioneel in rekening worden gebracht. Hierbij viel Flieroord negatief op door een hoop posten apart te prijzen. Hierdoor komt de op het eerste gezicht identieke aanbieding aan VDM toch 40.000,- EUR duurder uit!

Afijn: hiermee heb ik nu twee dingen gedaan. Enerzijds heb ik elk van deze 4 partijen mijn productlijst gestuurd met het verzoek om het te controleren dan wel aan te vullen. Zo ga ik richting een complete aanbieding. Anderzijds heb ik elke partij mijn rekening voorgeschoteld:

  • budget: € 550.000,- (om op een totaal van net onder € 850.000,- uit te komen)
  • reservering voor tuinaanleg: € 20.000,-
  • reservering voor afwerking (vloerbedekking, muren, lampen, luidsprekers, meubels): € 50.000,-
  • reservering voor keuken: € 50.000,-
  • reservering voor de Domotica installatie: € 30.000,-
  • reservering voor zonnepanelen en geïntegreerde Airco: € 30.000,-

Hiermee kom ik dus op een maximale prijs van € 370.000,- voor het huis, tenzij een partij voor één of meer van de reserveringen een (goedkopere) invulling kan geven. OK Huis zit met € 75.000,- het hoogst boven de drempel, Poortinga en Flieroord hebben gebroederlijk met € 30.000,- te hoog ingezet. Omdat VDM € 10.000,- onder de drempel ligt, heb ik maar besloten om voor hun het budget naar € 500.000,- te verlagen om te kijken of en wat er nog vanaf kan.

Zo, en nu kijken, wat gebeurd. Heb ik een favoriet? Nee, ik denk dat elke partij betrouwbaar is, en ook de aangeboden huizen hebben allemaal een bijzonder iets: OK Huis met het mooiste ontwerp, Poortinga met een traditioneel gebouwd huis, VDM met de goedkoopste aanbieding en Flieroord met een combinatie uit traditioneel gebouwde begane grond en een HSB constructie hier bovenop. Moge de beste winnen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s