Onder Spanning


Ik heb de aansluitingen voor de nutsvoorzieningen aangevraagd:

Vooral de elektriciteit heeft me nogal zorgen bereid. Ik kon namelijk kiezen tussen diverse varianten, waarbij 3×25 Amp de gebruikelijke aansluiting is. Maar ik kon ook nog 3×40 Amp of zelfs 3×50 Amp kiezen. Deze zij echter qua vastrecht met 800,- en 1200,- EUR zeer veel duurder per jaar dan de 158,- EUR voor de standaard aansluiting:

3*25 Amp * 230 V = 75 Amp * 230 V = 17,25 kW het maximale vermogen dat we hiermee ter beschikking hebben. Anderzijds heb ik even de keuken revue laten passeren:

  1. Oven
  2. Combi-stoomoven
  3. koffiezetter
  4. kookplaat
  5. Teppan Yaki
  6. Inductie wok
  7. Quooker
  8. Blue Chilled & Sparkling
  9. Voedselvermaler
  10. Afzuigkap

Bij gemiddeld 2 kW per apparaat zou ik hiermee al 20 kW nodig hebben. Behalve de Airco’s heeft het huis verder geen grote verbruikers, maar al het licht, kleine elektrische apparaten & opladers, audio & video, strijkijzer, wasmachine, etc zal wel ook nog eens 20 kW in totaal opleveren. Dus op het eerste gezicht lijkt 3×25 Amp te weinig.

Ik had al 3×50 Amp aangevraagd, maar omdat ik nog een extra plattegrond moest gaan toevoegen, heb ik toch maar weer de 3×25 Amp aangevraagd met de volgende overweging:

  • het is natuurlijk nooit het geval dat alle apparaten gelijktijdig aan zijn; ik schat dat het maximum op 33% van het totaal zit, dus op 13 kW van de geschatte 40 kW
  • onze zonnecellen gaan, als het goed is, zo’n 4 – 5 kW opwekken en compenseren vooral ‘s zomers de Airco
  • mocht het daadwerkelijk onvoldoende zijn, kunnen we makkelijker upgraden als downgraden
  • op termijn zal de stroombehoefte alleen maar afnemen door bijvoorbeeld alles licht door LED te vervangen

De nabije toekomst zal uitwijzen of dit uitkomt.

Geef een reactie

