LED it be?


To LED or not to LED was wel even de grote vraag. Nadat ik in Maart de mogelijkheid van LED panelen had gezien, leek me dit vanwege de lage energierekening en de duurzaamheid een aantrekkelijk alternatief. We hadden derhalve ook ParLEDLight opgezocht en inderdaad kwalitatief goede spullen gezien. Echter ging het mis toen het huis-ontwerp zover klaar was en ik de AutoCAD tekening opgestuurd had. Het bleef verdacht lang stil. In Juni hoorde ik van personele veranderingen en toen moest een accountmanager van de leverancier Lumiluce de lichtplan maken. Hij kwam ook bij mij thuis, maar gaf vervolgens ook niet meer thuis. In de tussentijd resen bij mij ook nog de nodige twijfels aan LED, zoals in het volgende bericht verwoordt:

… De tweede knoop betreft het LED licht:

  • Natuurlijk is het energiezuiniger, maar het is nog steeds een licht dat vervelend overkomt. Gisteren heb ik me gerealiseerd waardoor het komt. Het is minder de kleur, maar de “puntigheid”; het komt fel over, terwijl onze ogen liever diffuus licht willen hebben.
  • Bovendien heb ik nou net een Domotica systeem wat me moet gaan helpen om onnodig lichtverbruik tegen te gaan; dus de zuinigheid is niet eens zo’n punt.
  • Ten slotte heb ik me gerealiseerd dat de extreem lange duurzaamheid van LED lampen ook betrekkelijk is. Na verloop van tijd vervaagd het licht en veranderd van kleur. Technisch doet-ie’t nog, maar het is de vraag of je blij moet zijn hiermee.

Aangezien ik ook maar 1 kans heb, heb ik dus gisteren besloten om in principe overall met conventioneel licht zoals halogeenspots en TL buizen te gaan werken. Het lijkt me de veiligere keuze. Min oprecht excuus voor elk ongemak dat ik met deze meningsverandering heb veroorzaakt.

Echter heb ik op 08-08 een andere vertegenwoordiger van Lumiluce ontmoet die erg mooie LED lampen in zijn huis heeft verwerkt. Ik ben nu toch weer om:

LED it be!

Geef een reactie

