PalenPlan is af !!!!


Eindelijk weer eens een goed bericht: hier is-ie dan:

Sinds 1 november zijn we nu in de weer met de palenplan. De eerste versie van 01-11 kende 33 palen onder het huis en geen paal buiten het huis. Omdat O. van slechts 16 palen was uitgegaan, was het de vraag of of O. onbekwaam was bij het schatten of de constructeur onbekwaam was bij het rekenen. Geen voor de hand liggende keuze voor twee slechte opties! Bovendien: wie moet nou de extra palen betalen en hoe gaan we buiten funderen?

Om een uitweg uit deze impasse te forceren, heb ik diep in mijn buidel getast en 8 * 100,- EUR (ex. BTW natuurlijk) geïnvesteerd in een 2nd opinion van een constructeur die me de gemeente Delft heeft aanbevolen. Binnen no-time had Hans zowel bij de geotechnicus als bij de constructeur zwakke punten ontdekt. Van Geonius heb ik dan enkele dagen later een nieuwe funderingsadvies gekregen, en de constructeur liet 7 palen vervallen.

Maar er was nog steeds geen fatsoenlijke fundering voor buiten bepaald. Zowel Hans als ook Chris (laatste-jaar student Constructie aan de bouwkunde TU Delft) lieten hun licht schijnen en waren eensgezind: natuurlijk zou ik buiten "op staal" kunnen funderen, maar het zal naar verloop van tijd zakken, en dan krijg ik onderhoud. Is natuurlijk een optie, maar dit zou minderwerk betekenen en mij dus nu ook minder moeten kosten. De door O. naar voren geschoven aannemer rekent echter een forse meerprijs. Minder voor meer: dit gaan we lekker niet doen; maar wat zijn de alternatieven?

Vandaag nu eindelijk de definitieve plan! 24 palen onder het huis, 10 palen voor de belangrijkste constructies buiten zoals de tuinmuur, de schuur, de terrassen en een corridor tussen het huis en de schuur t.b.v. de koelleidingen, want we willen de buitenunits lekker buiten zicht aan de achterkant van de schuur ophangen.

Al met al heeft de constructeur dus van 28-06-2012 tot vandaag nodig gehad om de constructie boven- en ondergronds af te maken. Ik weet niet wie eigenlijk meer te verwijten valt: de constructeur of de projectleider. In ieder geval heeft ons dit 7 maanden doorlooptijd opgeleverd; goed voor ca. 8.400,- EUR verlies op grondrente.

One thought on “PalenPlan is af !!!!

  1. Geachte heer Lau,

    In opdracht van dht R. Arends van OK-huis heb wij sinds medio December op de achter grond meegedacht en gecalculeerd aan uw project te Delft. Afgelopen zaterdag heb ik gehoord dat het project in eigen beheer door u uitgevoerd gaat worden. Graag zou ik met u in contact treden om een herzien prijs te maken voor uw laatste palenplan.
    Met vriendelijke groet Arie Versluis
    Bouwbedrijf Buitengwoon BV

    Like

Geef een reactie

