Testing, testing, one-two, one-two


We hadden de afgelopen week het testen van het elektrosysteem voorbereid en gisteren & vandaag uitgevoerd. Hier mijn belangrijkste instrumenten:

image

Op het kroonsteentje image heb ik links de ruimte om de groep met aarde, nul en fase aan te sluiten. Rechts is dan de ruimte om de stuurkabels aan te sluiten. Deze worden dan ook met de fase verbonden, want immers leiden schakeldraden de fase.

Dus volgens plan de eerste centraaldoos (de gang 0.1) onder stroom gezet en – de zekering sprong eruit. Het kostte me 2 zekeringen om te begrijpen, waar in de kast van de bouwaansluiting ik mijn herbruikbare zekering moest gaan indraaien, en toen begon ik maar het probleem te zoeken. Het bleek in de nevendoos te zitten en door eleminatie kwam een bepaalde wandcontactdoos als de boosdoener uit de test. We hebben dan maar de muur gesloopt en er bleek een schroef in het kabel te zitten: image

Na een halve dag waren we dan al met de 1e groep klaar en begonnen aan de tweede (de woonkamer 0.2). Ka-boem – weer een kortsluiting! Mijn hart zakte al in mijn broek. Als dit nou bij elke groep gebeurd, gaat het niet echt opschieten. Dit keer bleek na flink wat speurwerk een verkeerde aansluiting van een Domotica-geschakelde licht een kortsluiting te veroorzaken.

De derde groep (keuken 0.3) ging zonder problemen, maar in de praktijk (0.4) wilde de contactdoos voor het licht van de boekenkast niet werken. Justin had de schakelaar verkeerd aangesloten…. Gelukkig zag ik het gauw. Na de 1e dag (zaterdag dus) hadden we net de benedenverdieping afgewerkt, maar zag de meterkast al wat meer opgeruimd eruit:

image

Op de 1e verdieping ging geen één groep goed. In de kinderkamers 1.24 en 1.23 bleken net als in de inloopkast wat stopcontacten niet doorgelust te zijn.  In de gastenkamer en de badkamer was een contact niet goed aangesloten. En in de slaapkamer was de aansturing van twee lichten omgedraaid.

Voor de goede werking heb ik dan nog op een aantal plaatsen wat kabels aan elkaar moeten lussen. Morgen nog de zolderverdieping testen, en dan kunnen de plafonds in principe dicht!

Geef een reactie

