Sunny Thoughts


Een aspect van het huis zijn natuurlijk zonweringen. Ik had in mijn planning ermee rekening gehouden dat alle deuren en ramen van de westelijke en zuidelijke gevel een zonwering nodig hebben, op de deur van de keuken naar de veranda na. Enerzijds is ze door de balkon toch al overschaduwd en anderzijds is hier een screen onhandig.

De oostelijke en noordelijke kant leken me niet relevant, en dus heb ik ook zo de besturing van de zonweringen geregeld. Zie de 4 gevels hieronder:

image

In theorie blijkt het goed, op twee uitzonderingen na: de gastenkamer op de zuid-oostelijke hoek en Ilja’s kamer op de noord-westelijke hoek. Allebei kamers hebben een om de hoek lopende raam, en ‘s ochtends is het slapen en werken in de gastenkamer onmogelijk, en ‘s avonds blijkt de zon toch in het noordelijke raam van Ilja op zijn bed te schijnen. Althans nu in de zomer. Dit komt ook door het feit dat het huis niet exact is uitgericht aan de hemelsrichtingen en Ilja’s tweede raam ook naar westen wijst; hier het huis in noord-zuid oriëntatie:

image

Ik vond het al best jammer dat ik hieraan niet al in de planningsfase had gedacht. Maar vorige week kreeg ik ineens een inspiratie van Dennis om de tweede zonwering gewoon door de eerste zonwering te laten besturen. De besturing maakt het namelijk niet uit of ze 1 of twee ramen bestuurd, zolang ze maar even hoog zijn en samen bestuurd kunnen worden. Dus op de valreep – de zonweringen zijn al besteld – heb ik nu nog voor de twee groen omkaderde ramen een extra zonwering besteld en afgesproken dat ze door worden gelust.

Geef een reactie

