Skybox in Duisternis


Uitgerekend de Skybox moest het de afgelopen tijd zonder licht doen. Wanneer we wel licht aandeden hoorden we enge geluiden en flakkerde het licht. Tijd dus om op onderzoek uit te gaan. In lamp 1 is te zien hoe het hoort:

image

Maar lamp 2 is ook meteen mis:

image

Ik heb de gesmolten plastic klomp opengebroken om te zien, wat er nu eigenlijk aan de hand was:

image

Op het eerste gezicht lijkt het niet verkeerd, maar volgens mij zat de ene van de twee fasedraden net niet goed vast, waardoor een lichtboog ontstond.

Ja, ik weet: een flexibele draad vraagt ook om moeilijkheden. En eigenlijk heb ik ook overal stijve 1,5 mm2 draden getrokken voor licht. Alleen in de Skybox wilde ik LED lampen plaatsen, en daarom had ik ook minder gedegen kabels gelegd. Naderhand bleek echter dat ik de bekabeling van dat gekocht LED set als ster had moeten leggen en niet als boom zoals nu. Dus moest ik toen om disponeren. Met dit als indirect gevolg …

Geef een reactie

