25 jaar Mauerfall


Vandaag is het exact 25 jaar geleden dat de muur viel. Ik was toen student en 25 jaar oud. Dus zat ik per vandaag de ene helft van mijn leven achter het IJzeren Gordijn in Oost-Duitsland en de andere in vrijheid, nagenoeg volledig in Nederland.

Het is een best heftig emotioneel moment vandaag, de herinnering aan een revolutie die nog vreedzaam ook was ook. Ik zat er midden in de demonstraties, ik maakte mee hoe het regime omver werd getrokken en moest toen ook ervaren hoe de revolutie door West-Duitsland werd gekaapt.

Oost-Duitsland was namelijk een interessante markt. Maar voor de rest is het huidige Duitsland een apartheidsregime; het enige waarvan ik weet dat het mensen naar hun afkomst discrimineert. Kijk maar naar het gemiddelde inkomen per deelstaat:

OW1

De DDR is duidelijk zichtbaar aan de lichtere kleur en dit heeft er veel mee te maken dat in bijna alle beroepen de CAOs voor hetzelfde werk in Oost-Duitsland lager zijn als in West-Duitsland. Effectief wordt thans in Oost-Duitsland 83% van het salaris van West-Duitsland betaald. Triest, hé ?

Afijn, ik zal de momenten van spanning en euforie vanavond opnieuw beleven en voor rest dankbaar zijn voor mijn besluit om Nederlander te worden.

Geef een reactie

