IP Cam perikelen


In de aanloop naar dit bouwproject vond ik het een goed idee om meteen rekening te houden met IP camera’s, en had ik bij DealeXtreme 4 binnen- en 4 buitencamera’s gekocht:

Wanscam AJ-C2LA-C198 (US$ 46.99)

Outdoor Waterproof 300KP Wireless IP Camera w/ 36-LED IR Night Vision - Silver

<geen merknaam> VM1612W (US$ 75.80)

Mijn enthousiasme over deze mooie aanbiedingen kregen een flinke domper toen ik in eerste instantie extra bedragen aan eea. douane moest gaan overmaken; de overheid was not amused dat ik niet trouw een vijfde wilde overmaken aan hun. Toen de pakketjes arriveerden, zag ik dat ze bovendien Amerikaanse stekkers hadden.

Tijdens de bouw had ik dan UTP kabels en zwakstroomkabels naar de beoogde installatieplekken van de IP camera’s getrokken.

Na de bouw en een overstroming in de kelder was ineens een binnencamera verdwenen, en heb ik een vervanging gekocht bij MegaGadgets:

https://i0.wp.com/www.megagadgets.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/n/indooripcamera1.jpg

<geen merknaam> NIP 02 (€ 59,95)

Na de installatie moest ik de camera’s natuurlijk ergens mee beheren, en dit werd de Surveillance Station. In theorie een geweldige oplossing met:

  • de mogelijkheid voor de opname / replay
  • geïntegreerde weergave
  • koppeling met een app DS Cam

Deze oplossing kent echter ook twee problemen:

  1. er is maar 1 (tegenwoordig 2) gratis licenties, verdere zijn net zo duur als de camera
  2. mijn camera’s worden niet door de software ondersteunt

Punt 1 is ergerlijk. Voor een professionele toepassing zou ik begrip hebben, maar voor een private toepassing met gammele camera’s is de verhouding zoek. Ik heb het opgelost door van een Duits forum licentiesleutels te downloaden. Ik zou de link hier ook willen posten, maar gek genoeg is de site tegenwoordig niet meer bereikbaar…

Punt 2 was ook een probleem, zeker omdat niet eens een merknaam van de camera’s bekend is, behalve van de Wanscam camera’s. Op het Synology forum heb ik gevonden, hoe ik een configuratie voor Wanscam’s handmatig kon toevoegen, en het bleek voor de andere camera’s nog te werken ook! Alleen vervelend was dat met elke update van de Surveillance station mijn handmatige toevoegingen weer verdwenen waren en ik het telkens weer opnieuw moest gaan opvoeren. En met de laatste versie 6.3 was de mogelijkheid, om handmatig modellen toe te voegen, helemaal verdwenen. Ergens vond ik dan dat de Wanscam’s een derivaat van Foscam’s zijn, hetgeen dan wel een bekend merk is. Met een keuze voor het model FI8919W, werken de camera’s nu wel.

Op een gegeven moment ging een buitencamera stuk en ik dacht dat ik het dit keer wat gedegener aanpak. Via een Nederlands-talige LightInTheBox heb ik in september een relatief dure vervanging gekocht:

Zoneway h.264 1080p (€ 108.30)

Ik had graag de link naar het product op de website geplaatst, echter het product is alweer verdwenen. Is ook verder niet verbazingwekkend, want de camera was een behoorlijke teleurstelling:

  • ondanks de Nederlandse bestelling & communicatie kreeg ik de camera toch uit China met een Amerikaanse stekker
  • ik moest toch ook weer invoerbelasting betalen
  • de camera is alleen via Internet Explorer te volgen, op Chrome en Firefox heb ik de invoertoepassing niet aan te praat gekregen
  • voor de prijs had ik een pan & tilt functie verwacht, maar dit blijkt er niet te bestaan

Bovendien ben ik tot nu toe nog niet in geslaagd om de camera aan de Surveillance Station toe te voegen. Wel heeft de camera een prima HD uitkijk op onze twee ingangsdeuren:

image

Dit ziet er stukken beter uit dan de andere buitencamera’s, bijvoorbeeld hier de uitzicht op de (toekomstige) fietsenhok:

image

Ook de binnencamera’s hebben slechts een resolutie van 640*480 pixels. Hier eerst een Wanscam:

image

En dan nog de vervanging van MegaGadgets:

image

Na, valt iets op? Nee, ik bedoel niet de visueel gehandicapte keuze om de camera’s achter een trap te plaatsen. De zogenaamde Neo Coolcam is qua beeld stukken waziger, wat zich ook via contrast niet verbeterd.

En dan waren van de week 3 camera’s uitgevallen. Ik dacht al dat ze stuk waren, maar toen ik ze stuk voor stuk resette (stroomadapter eruit), gingen ze weer aan. Alleen voor de ene buitencamera ging dit moeilijk, en boven de garderobe, waar alle aansluitingen zijn, weet ik dan ook niet meer, welke transformator bij welke camera hoort. Maar ik heb aldaar ook een schakelbare stopcontact, dus heb ik maar de gehele verdeeldoor op de schakelbare WCD aangesloten zodat ik nu alle camera’s samen kan resetten.

Gaat toch niets over een professionele plug&play oplossing!

Geef een reactie

