3,2 ton kunststof


Na flink wat aarzeling, rekenwerk en communicatie heb ik dan toch maar kunststof materiaal uit Tsjechië laten komen:

image

Om te beginnen had ik aardig rond gekeken, hoe ik een betrekkelijk groot terrasoppervlak van 75 m² met kunststof vlonders zou kunnen voorzien. Ik kwam dan bij deze Tsjechen uit met vlonders van 150 x 33 x 3 cm:

image

Voor de montage

image

bevelen ze kunststof balken aan die ik da ook maar meteen mee heb gekocht. Hiermee kom ik op een materiaalprijs per m² van

€ 2.651,71 / 75 m² = 35,36 € / m². Als ik het transport ook nog erbij reken, kom ik op € 41,54. Nog steeds stukken goedkoper als bijvoorbeeld op Composiet Vlonderplanken. Het is even lastig om te vergelijken, maar je moet het naar een m² prijs omrekenen. 1 plank is 2,20 m x 6,3 cm = 0,139  m². Voor 1 m² heb je dus 7,215 planken nodig. Bij een prijs van € 6,95 per plank kost dus 1 m² € 50,14. Maar dan heb je dus nog geen montage balken, en krijg je vlonders van 1 cm dik, terwijl de vlonders van onze Tsjechische vrienden 3 cm dik zijn. Dus je betaalt hier meer en je krijgt er minder voor. Ten slotte zijn de vlonders veel smaller, waardoor er veel meer sleuven zijn; je moet dit maar net mooi vinden.

En omdat ik toch daar bezig was (en de transportkosten sowieso betaal), heb ik ook maar meteen nog wat grastegels gekocht om later het gazon te begrenzen. Ook altijd handig: palissaden om in het gras nog wat anders te planten.

Met enige zorg heb ik dan de zending vooruit betaald, maar vandaag kwam de vrachtwagen toch wel aan. De Tsjech vroeg nog in zijn beste Tsjechisch naar een heftruck, wat de Poolse vriend van Quino via het Russisch vertaalde. Toevallig hadden we net geen heftruck, dus ging de chauffeur, geholpen door Quino, Silvester en Heinrich de lading dan maar met de hand lossen en de boel op 2 parkeerplaatsen stapelen:

image

Op vrijdag heb ik dan de 3,2 ton kunststof stuk voor stuk naar mijn schuur verplaatst, zodat het t.z.t. ook gelegd kan worden. Somebody has to do it! Tijdens het schouwen had ik het niet koud, en de nacht daarna heb ik heerlijk geslapen …

Geef een reactie

