Rechtstaat


Ik heb enigszins moeite met het begrip en steun voor daders in mijn heimatland; terwijl elke snelheidsovertreding van me met astronomische boetes wordt gestraft.

Eerste voorbeeld: tot twee keer toe werd uit mijn Skoda het radio-navigatiesysteem gestolen. Het laatste keer inclusief het instructieboekje, waarin ook de voertuigpapieren zaten. Bij het inbouwen kwam toevallig een politieagent langs, die het niet vertrouwde en mijn voertuigpapieren vond. Hoe vaak kan een gestolen autoradio aan de voormalige eigenaar worden gekoppeld? In dit geval dus wel! Maar de rechtbank – jawel, het kwam zelfs tot een proces – kon niet anders als het verhaal van de dief, dat het autoradio uit de hemel kwam vallen, geloven. Ja, als-ie het had toegegeven, dan was het een ander verhaal geweest. Maar zo was het bewijs onvoldoende wettig en overtuigend. Waar is het gezonde mensenverstand gebleven?

Tweede voorbeeld: na een avondje stappen op 25-09 met collega’s in Den Bosch was mijn telefoon uit mijn borstzak verdwenen. Ik ging nog even in de kroegen vragen, maar dat ding was gewoon weg. Ik ging dan een nieuwe SIM halen en een nieuw telefoon kopen; wat moest ik anders? Het bleef ook verdwenen tot op zondag 30-11 ineens rare foto’s in mijn Dropbox verschenen. Kennelijk is mijn camera upload nog steeds actief en is alleen een andere SIM erin gedauwd. Tussen al de foto’s zit ook een kopie van een paspoort.

Ik probeerde om on-line een aangifte te doen, maar toen ik het vinkje zette bij: hebt u sporen van de dader, mocht ik verder geen aangifte via Internet doen. En toen ik belde voor een afspraak, vroeg de agent of ik kon uitsluiten dat ik het telefoon verloren heb. Kon ik niet, het ding was gewoon weg. Dus mag ik ook geen aangifte doen, want verlies is niet strafbaar. Zucht ….

Ik dacht nog dat telecom provider gestolen toestellen moeten blokkeren, zie dit artikel. Toen ik met T-Mobile belde om mijn oud toestel met IMEI 8627520022927480 te laten blokkeren, ging mij de aardige mevrouw uitleggen hoe ik mijn huidig toestel boefproef kon maken. Ik had het nog over mostaard na de maaltijd, maar dat begreep de mevrouw niet.

Maar nu ik dit stuk aan het schrijven ben, ben ik nog ff verder gaan zoeken en op http://www.hier-waak-ik.nl/boefproof/smartphone-gestolen-2/ zag ik dat Androïd toestellen al standaard een boefproef instelling hebben. Via Google’s device manager heb ik dat ding dan maar geblokkeerd:

image

En omdat ik in Sinterklaas stemming was, heb ik de vergrendeling nog van een rijmpje voorzien:

  • *** Marokkaan,
  • dit toestel krijg je niet meer aan.
3 thoughts on “Rechtstaat

Geef een reactie

